zondag 1 november 2015

Grafisch partituur

Hallo allemaal,

Voor het vak muziek heb ik de opdracht gekregen om een grafisch partituur te ontwerpen.
Een grafisch partituur is de eerste stap naar de grafische notatie.

Zie hier mijn ontworpen partituur:

Verantwoording vanuit het KVB-Model:
Klank:
In het grafisch partituur zijn per regel drie maatstrepen aanwezig. In elke maat zitten vier tellen.
In de eerste en tweede regel is dit duidelijk zichtbaar.
In de laatste regel is ook klankhoogte te zien. Het spookje en het aapje geven aan dat de klank lang aangehouden moet worden en dat hij omhoog en omlaag gaat. Aan het einde van deze regel zijn de symbolen voor klappen en stampen vergroot dit geeft aan dat deze klanken harder moeten klinken, dit geeft dus de klanksterkte aan.
De klanken kunnen verdeelt worden in twee groepen. Lichaamsklanken en keelklanken. Deze twee groepen geven de klanken hun eigen klankkleur.

Vorm:
In het grafisch partituur heb ik gebruik gemaakt van herhaling. Het is opgebouwd uit vier verschillende klanken die telkens terug komen. Bijvoorbeeld eerst met woorden en later met symbolen.
Ook is er contrast aanwezig de klanken variƫren in sterkte en hoogte met elkaar. Dit is voornamelijk te zien aan de laatste twee regels.
Het partituur beschikt ook over variatie. Er is een afwisseling in klankkleur, klankduur en klanksterkte.

Betekenis:
Dit partituur is bedoelt ter muzikale opening van een lied. De leerlingen krijgen inzicht in het houden aan een ritme en het aflezen van een grafische notatie.
Deze grafische notatie is voor alle kinderen te begrijpen en is voor hen een voorbereiding op de echte grafische notatie.
De symbolen die worden gebruikt zijn voor de kinderen ook herkenbaar.


2 opmerkingen:

  1. beste Bart,

    aller eerst vind ik het leuk dat je de woorden eerst geschreven hebt en daarna symbolen hebt gebruikt.
    door symbolen te gebruiken zet je de eerste stap naar een grafische notatie.
    tip: sommige symbolen zijn niet duidelijk te zien, zoals de "oeh" en de "aah". misschien kan je deze beter vervangen door andere symbolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jessica,

    Bedankt voor je reactie op mijn grafische partituur.
    Wat fijn dat je ook inziet dat mijn partituur bedoelt is ter voorbereiding op de echte grafische notatie. Door middel van mijn symbolen leren de kinderen dat symbolen een bepaalde klankkleur, klankvorm en klankbetekenis hebben.

    Ook erg bedankt voor je tip. Ik begrijp wat je hiermee wilt zeggen. Het spookje van 'Aah'en het aapje van 'Oeh' lijken hier erg onduidelijk.
    Ik krijg helaas geen duidelijkere versie op mijn blog. Via de mail zou ik een duidelijkere versie kunnen mailen.

    Nogmaals bedankt voor de reactie!

    Groeten,
    Bart Oskam

    BeantwoordenVerwijderen