De mijn laatste beeldende opdracht bestond uit het maken van een poster met pastelkrijt. Deze poster moest gemaakt worden met de Jugendstil techniek.
Deze techniek is herkenbaar vanwege zijn sierlijke lijnen. De Jugendstil is rond 1900 populair geworden. Vandaag de dag is deze techniek nog terug te zien in ouderwetse affiches en in de architectuur.
Om te beginnen met deze opdracht ben ik als eerste op onderzoek gegaan naar voorbeelden van de Jugendstiltechniek. Het viel mij meteen op dat er veel vrouwen worden gebruikt op deze affiches.
Dit bracht mij op het idee om ook een vrouw te gebruiken voor mijn poster.
Ik heb gekozen voor Elsa. Zij is de ijskoningin uit de Disneyfilm Frozen.
Verder had ik nog gezocht naar patronen die bij mijn onderwerp pasten.
Aan de slag!
Doordat ik van te voren ideeën heb opgedaan over de Jugendstiltechniek, had ik een duidelijk beeld voor mijn poster.
Ik begon met het schetsen van de sierlijke letters en mijn hoofdrolspeelster.
Daarna heb ik deze schets uitgewerkt op mijn affiche. Nadat ik dit had gedaan kon ik aan de slag met de pastelkrijt.
Het viel mij meteen op dat pastelkrijt erg hard is en dat je niet te hard moet drukken, omdat het krijt dan snel breekt. Hier kwam ik alleen te laat achter en ik brak mijn eerste krijtjes in stukken. Ook kreeg ik te diepe lijnen op mijn poster. Dit wist ik op te lossen door de lijnen met mijn vinger uit te vegen. Het krijt verspreidde zich over de tekening en er ontstond een gekleurde achtergrond.. Op die manier heb ik mijn gehele affiche eerst een kleur gegeven.
Ik maakte gebruikt van verschillende tinten blauw. Met deze tinten kreeg het affiche een ijzige sfeer wat aansluit bij het onderwerp Frozen.
Nadat alles een kleur had, heb ik mij meer gefocust op het Jugendstil. Ik probeerde veel sierlijke vormen te maken. Om in het ijzige sfeertje te blijven heb ik veel krullen gemaakt. Deze krullen staan symbool voor de ijzige gave van de ijskoning.
Zie hier mijn proces stap voor stap:
Reflectieformulier: Groeten uit Loch Ness
LVF Jan en de Jugendstil
1. Onderwijsdoel
Betekenis:
Aan het einde van de
les weten de kinderen wat een affiche is en waarvoor deze is bedoelt.
Vorm :
Aan het einde van de
les kunnen de kinderen met de Jugendstiltechniek een affiche met sierlijke
vormen maken.
Materiaal/techniek:
Aan het einde van de
les hebben de kinderen met pastelkrijt een Jugendstil affiche gemaakt.
Beschouwing:
Aan het einde van de
les kunnen de kinderen vertellen wat een Jugendstilaffiche is en waar je deze
aan kan herkennen.
Werkwijze:
Aan het einde van de
les kunnen de kinderen met pastelkrijt sierlijke vormen maken vanuit een beweging
met de schouders op het affiche.
Onderzoek:
Aan het einde van de
les hebben de kinderen ondervonden welke stijlen er gebruikt kunnen worden voor
een Jugendstilaffiche
2. Lesopbouw
Oriëntatie:
Introductie
Ik start mijn les door
de kinderen de vraag te stellen: “Wie kan mij vertellen wat reclame is?”
Vervolgens stel ik
meerdere vragen om de kinderen te laten oriënteren over het onderwerp reclame.
-
Wie weet
voorbeelden van reclame?
-
Waar kan je
reclame tegenkomen? (Tv, krant, internet,
etc..)
-
Wie weet wat
een affiche is? (reclameposter)
-
Wat valt je
daar aan op? (grote letters, weinig tekst, plaatjes)
-
Hoe komt het
dat je dit hebt onthouden? (Viel het op? Was het mooi? Was het opvallend?)
Ik laat afbeeldingen
zien van verschillende Jugendstilaffiches.
Ik vraag aan de
kinderen:
-
Wat valt je
op aan deze affiches? (vormen)
-
Wanneer
werden deze affiches gebruikt? (rond 1900)
-
Waar zouden
ze reclame voor maken? (slaolie)
Informatie
Ik vertel de kinderen
dat de posters gebruikt werden rond 1900.
Deze sierlijke vormen
werden gebruikt door de kunstenaar Jan Toorop. Hij kwam uit Indonesië en werd
hier in Nederland kunstenaar.
Hij bedacht om
kunstwerken te maken met sierlijke vormen zoals we net hebben gezien.
Hij noemden dit de
Jugendstil.
In de tussentijd laat
ik verschillende voorbeelden van de Jugendstil zien.
Als eerste laat ik
tekeningen zien. Vervolgens laat ik
afbeeldingen zien vanuit de architectuur.
Ik vertel bij de
architectuur dat de vormen in het huis nergens recht zijn. Ze zijn overal
gebogen en versierd met gebogen lijnen.
Ik vraag aan de
leerlingen of zij nog meer voorbeelden kennen van deze techniek.
Instructie
Ik vertel de kinderen
dat wij nu zelf een Jugendstilaffiche gaan maken met pastelkrijt.
Ik vertel dat
pastelkrijt een soort krijt is om mee te tekenen op papier. Het is hard en
daardoor moet je niet te hard drukken, want anders gaat het krijtje kapot.
Ik laat de kinderen om
de instructie tafel staan zodat ik de techniek voor kan doen.
Ik geef een voorbeeld
door een affiche te maken met als onderwerp Fruit.
Als eerste maak ik een
kader op het blad (A3).
Vervolgens schrijf ik
met sierlijke letters het woord fruit op het blad.
Ik schets een appel en
een peer.
Vervolgens maak ik
verschillende sierlijke vormen om de appel en peer heen. Op die manier word het
Jugendstil duidelijk.
Om de kinderen te
laten zien dat ik het affiche kan inkleuren met mijn vingers, veeg ik over de
poster heen. Op die manier veeg ik de kleur uit zodat hij zich verspreid over
het affiche.
Ik leg uit hoe de
kinderen aan het werk gaan.
Als eerste maken we
een schets over wat je wilt maken (A4 papier).
Op die manier ervaren
de kinderen hoe het is om te werken met pastelkrijt.
Vervolgens werken zij
de schets uit op het grote blad (A3 papier).
Ik geef de kinderen
nog de tijd om vragen te stellen over de opdracht.
Begeleiding:
Zodra de kinderen aan
het werk gaan, start ik met het observeren van de groep.
Is het duidelijk wat
er moet gebeuren?
Kan iedereen beginnen?
Vervolgens loop ik
rondes door de klas. Ik blijf observeren hoe de kinderen aan het werk zijn. Ik
stuur bij waar dit nodig is.
Terwijl ik de kinderen
observeer herhaal ik hoe de kinderen moeten werken.
Niet te hard op het
krijtje drukken.
Werken vanuit je
schouders.
Zorg voor fijne
bewegingen.
Begin als eerste met
een lichte kleur en daarna pas met een donkere.
Terwijl de kinderen
aan het werk zijn, benoem ik positief gedrag.
Ik probeer de kinderen
effectieve complimenten te geven.
Als de les niet verloopt
zoals ik dat wil, dan probeer ik het gedrag van de kinderen te veranderen door
het geven van effectieve kritiek en ik-boodschappen.
Aan het einde van de
les laat ik de kinderen de affiches op de instructie tafel leggen. We gaan eens
kijken naar elkaar werk.
Ik benoem wat mij
opvalt. (welk werk springt er nou echt uit)
Wat vinden de kinderen
van het werk van anderen? En waarom?
Ik sluit mijn les af
door als dat mogelijk is een effectief compliment te geven over het gedrag
tijdens de les.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten