zondag 1 november 2015

Groeten uit Loch Ness!

Hallo allemaal,

De tweede beeldende opdracht zit er weer op. Dit keer bestond de opdracht uit het maken van een ansichtkaart met Indische inkt. Maar dan niet zomaar een kaart, maar een kaart uit Loch Ness!

Het onderwerp van deze opdracht was dus Loch Ness. En het stond in het thema van griezelen.
Onze docent beelden opende deze les met een verhaal over zijn bezoek aan Loch Ness. In zijn verhaal vertelde hij over wat voor monster hij daar had gezien. Ook liet hij hierbij verschillende 'foto's' zien die hij had gemaakt.

Dankzij dit verhaal kreeg ik meteen een goed beeld van wat ik wilde maken. Namelijk een soort van prehistorisch monster die je elk moment kan verslinden.

Aan de slag!
Aan het hand van het verhaal heb ik afbeeldingen opgezocht van dinosaurussen. Hierdoor werd mijn beeld van het monster nog duidelijker.
Als eerste heb ik een grove schets gemaakt van het beest. Daarna heb ik deze schets verfijnd en hem uiteindelijke overgetrokken met de Indische inkt. De lijnen trok ik over met een omdraai pen voor fijne lijnen, een kroontjespen voor grove lijnen en een satéprikker voor nog grovere lijnen.
Nadat de inkt droog was kreeg het monster zijn afschrikwekkende kleur. Dit deed ik door het te oppervlak dat gekleurd moest worden eerst nat te maken met een penseel. Vervolgens pakte ik maar een paar druppels inkt en ging ik opnieuw over het te kleuren oppervlak heen. Doordat de tekening nat was verspreidde de inkt zicht snel.
Om meer effect te geven aan de textuur van de huid, pakte ik wat andere kleuren (paars en blauw) en voegde ik deze toe aan de groene inkt. Dit gaf een grappig effect. De kleuren liepen door elkaar en gaven het beest een soort geschubde huid.

Zie hier mijn proces stap voor stap:


















Reflectieformulier: Groeten uit Loch Ness

Geen opmerkingen:

Een reactie posten