zondag 1 november 2015

Luisteropdracht

Hallo allemaal,

Voor het vak muziek hebben wij de opdracht gekregen om een luisteropdracht te ontwerpen voor de bovenbouw. Een luisteropdracht is een opdracht dat de kinderen stimuleert om na te denken over muziek. 
Zie hieronder mijn opdracht.

Luisteropdracht:
Lied:  Row your boat

Stap 1: KVB-Model
Klank:                 Dezelfde klank komt steeds in de eerste regel terug.
Klankkleur:        De klankkleur bestaat uit een gitaar en viool.
Klankhoogte:    De klankhoogte is laag, want dat brengt het “zeemans” gevoel in het lied. Verder   
                            klinkt het vrolijk.
Ritme/maat:     Het ritme blijft het gehele lied hetzelfde.
Vorm:                 De eerste regel bevat herhaling. Het ritme blijft het gehele lied hetzelfde.
Betekenis:         Het gevoel wat ik van dit liedje krijg, is een werk gevoel. Ik denk aan het werken als   
                            roeier op een boot.

Stap 2: Hoe luisteren de kinderen?
De leerlingen zullen als eerste meegaan met de puls van het lied. Het lied kan de kinderen namelijk aansporen om van links naar rechts te bewegen.
Doordat het lied in het Engels is, kunnen die kinderen nieuwe Engelse woorden leren en de bewegingen die erbij passen bedenken.

Stap 3: Opdrachten
Bij dit lied heb ik de volgende opdrachten bedacht.
1.       Vertaal het lied naar het Nederlands.
2.       Bedenk passende bewegingen bij het lied.

Stap 4: Wat doen de kinderen?
De leerlingen luisteren eerst goed naar het lied. Daarna denken ze na over de tekst. Tot slot bedenken de kinderen bewegingen en voeren zij deze tijdens het zingen uit.


Stap 5: Welke didactische werkvormen komen aan bod?

  • Luisteren
  • Vertalen 
  • Bewegen
  • Samenwerken
  • Overleggen
Stap 6: Coöperatief leren?
De kinderen kunnen in verschillende groepjes de opdrachten uitvoeren. Zo kunnen de leerlingen in bijvoorbeeld groepjes van vier werken. Aan het einde kunnen alle groepjes een optreden geven.

Stap 7: Muzikale opening
Ik begin mijn les door de klas binnen te komen met een opblaasbootje. Ik ga in het bootje staan en zing het lied zonder geluidsopname eerst voor. 
Daarna laat ik alle kinderen staan en beginnen we de les met een muzikale opening.
De muzikale opening bestaat uit het zeggen van row, row. We bewegen van links naar rechts en zeggen steeds luider row, row. Hoe luider we row, row zeggen hoe sneller we van links naar rechts bewegen.
Ik geef tijdens deze opening het tempo aan. 
Daarna laat ik het lied helemaal met geluidsopname horen. 

Stap 8:Nabespreking
De opdracht wordt klassikaal nabesproken. per groepje vraag ik om de vertaling van een woord. Daarna zeggen we klassikaal eerst de Engelse versie op en vervolgens de Nederlandse versie.
Tot slot geeft elk groepje een optreden met de bewegingen die zij hebben bedacht op het lied.

Er wordt positieve feedback gegeven aan elkaar door middel van effectieve complimenten en ik-boodschappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten