zondag 1 november 2015

I Like the Flowers (GLVF + Audio opname)

Hallo Allemaal,

Hieronder vind je mijn laatste opdracht voor muziek. Deze opdracht bestond uit het maken van een lesvoorbereiding voor een muziekles. 
Bij deze voorbereiding hoort ook een audio opname. De link naar mijn opname staat onderaan aangegeven.


Voorbereiding volgens OMOKVAR:
Ontwerp:
Lesdoel:
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen het lied I like the flowers zelfstandig zingen. Ook kennen zij de vertaling van het lied 

Beginsituatie:
Wat weten de kinderen al van deze leerinhoud? Sluit aan bij de belevingswereld en interesse.
De leerlingen krijgen welke week muziek van een vakdocent. Elke muziekles heeft een vaste opbouw.
1.       Muzikale opening
2.       Luisteren naar het lied
3.       Aanleren door de weggeefmethode
4.       Samen zingen.
 Ook krijgen de kinderen twee keer per week het vak Engels. Veel woorden van het lied I like the flowers zullen zij ook herkennen.
De kinderen werken aan een project over bloemen. Dit lied sluit hier goed bij aan.


Het liedje I like the flowers kennen de kinderen nog niet. Wel hebben zij ervaring in het zingen van Engelstalige liedjes.

Regels:
  • Wij zijn stil als de juf/meester praat.
  • Wij leggen onze pen op de tafel neer als de juf/meester praat.
  • Wij steken onze vinger op als wij iets willen vragen.
  • Wij werken zelfstandig en stil als het stoplicht op rood staat.
  • Wij overleggen zachtjes met onze groepsgenoten als het stoplicht op oranje staat.
  • Wij stellen pas vragen aan de juf/meester als het stoplicht op groen staat.

Hoe krijg je de aandacht van de groep?
Om de aandacht te krijgen kan ik het volgende doen:
  • In mijn handen klappen en vragen om de aandacht.
  • Het stilte teken geven






Muzikale Opening:
Als muzikale opening laat ik alle kinderen achter hun stoel staan. We doen de oefening bloeiende bloemen. 

Als eerste doe ik de oefening voor. 
Mijn lichaam hangt als een hangende bloem voorover gebogen. Terwijl ik langzaam van laag naar hoog neurie, komt mijn lichaam rechtop. Ik eindig met neuriën als mijn armen boven mijn hoofd zijn. Daarna doen we precies het tegenovergestelde. We beginnen op onze tenen en gaan langzaam weer terug naar de houding hangende bloem. Terwijl we dit doen neuriën we opnieuw. Maar nu gaan we van hoog naar laag.
Hierna doen we dit klassikaal.

Na deze oefening gaan alle leerlingen weer op hun plaats zitten en zing ik het lied voor.
Ik zing het lied voor zonder geluidsopname.

Kern:
Vervolgens stel ik luistervragen aan de leerlingen en zing ik het lied nogmaals voor.
Luistervragen:
  • Uit hoeveel regels bestaat dit lied?
  • Uit hoeveel coupletten bestaat dit lied?
  • Wat hoor je steeds terug komen in het lied? Welke woorden?
  • Waar zou dit lied over gaan?
Door het stellen van luistervragen spoor ik de kinderen aan om kritisch te luisteren naar het lied.



Als het hele lied is vertaald leer ik de kinderen het lied aan.
Dit doe ik met de aanleerstrategie:
Weggeefmethode.

Ik zing het lied opnieuw voor. De kinderen luisteren alleen. Ik geef met mijn handen de maat van het lied aan.
Vervolgens vraag ik de kinderen om alleen de laatste regel mee te zingen (doe waka doe).
Daarna zingen de kinderen de eerste en de laatste regel.
Hierna de eerste twee regels en de laatste regel.
Tot slot zingen de kinderen het gehele lied.

Verwerking:
Ik vraag aan de kinderen wat zij vinden van het lied. 
Word je er blij van? of verdrietig?
Weten de kinderen eigenlijk wel wat ze zingen?
Op het digibord heb ik de tekst van het liedje klaar staan.
We gaan het lied nu naar het Nederlands vertalen.
Regel voor regel vertalen we het lied. De Nederlandse vertaling schrijf ik achter de zin.

I like the flowers                                       Ik hou van de bloemen
I like the daffodils                                     Ik hou van de gele narcissen
I like the Mountains                                 Ik hou van de bergen
I like the green hills                                  Ik hou van de groende heuvels
I like the firestone                                     Ik hou van de vuursteen
Ik like to walk alone                                 Ik hou van alleen lopen

Doe waka doe waka doe waka doe waka doe


Vervolgens zingen we het gehele lied opnieuw (in het Engels).

Afsluiting:
Nu zingen de kinderen het gehele lied zelfstandig. Ik geef alleen de begin toon aan en laat de kinderen verder zing. Wel geef ik de maat aan met mijn handen.
Ik eindig mijn les met een effectief compliment en een Ik-boodschap.

Reflectie:
Tot slot evalueer ik de les voor mijzelf.
Heb ik mijn lesdoel behaald?
Wat ging goed?
Wat kan ik een volgende keer anders doen?


Audio opname:
Klik hier voor de opname



Geen opmerkingen:

Een reactie posten